Känner mig värdelös.

Igår kunde jag pumpa ut hur mycket mjölk som helst och nu ikväll kommer det inte en droppe =(
Varken när jag ammar eller när jag pumpar.
Som tur har jag bunkrat upp med ersättning, något sade mig att jag skulle åka och köpa det innan idag.
Hmm undra om det är modersinstinkter.
Att inte kunna ge sitt barn mat från sitt bröst gör så ont.
Speciellt när jag hade så mycket mjölk igår och nu ikväll inte en droppe.
Jag känner mig värdelös och ledsen.
Jag kommer kämpa in i det sista med amningen men är det värt det??
Är det värt allt kämpande??
JA DET ÄR DET!!!
Den närheten jag får till Jouline och våran stund tillsammans är så underbar.
Fast går det inte så går det inte, då har jag i alla fall kämpat och försökt.
Så ingen kan komma och säga att det va för att jag var bekväm.

Jag är en fighter in i det sista.
Hoppas min lilla flicka har fått den egenskapen från mig.

NU blir det fredagsmys och massa kärlek med min fina familj.
Tänk jag har äntligen min lilla tös hos mig, min älskade sambo och våran underbara Revo.
Livet kan inte bli bättre.

Kram på er.





Kommentarer
Postat av: Fröken M

Var inte ledsen ! amning ska vara något mysigt, inget man ska behöva må dåligt över ! Viggo är uppfödd på ersättning för att jag inte hade nån mjölk och han har växt och blivit en stor kille ändå ;) Men som sagt, fortsätt amma, men gör ingen stor grej av det om det inte funkar jämt!! Du är ingen sämre mamma för det !! Kramar

2010-12-03 @ 20:57:36
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Du skrev att du kände dig febrig och så? Är det på båda brösten du pumpat men att det inte kommer? Ingen mjölkstockning på gång?

Ta en varm dusch, massera brösten från armhålan och utåt lite lätt. Slappna av och försök att koppla av även om det är svårt.

Du HAR mjölk, det är bara att den inte kommer ut.

Utdrivningen av mjölk styrs av ett hormon som heter Oxytocin. Det hormonet blockeras av hormonet adrenalin, som man får om man är stressad eller inte mår bra. Och ju mer stressad man blir över att mjölken inte kommer fram, desto mer adrenalin utsöndrar man och så blir det som en ond cirkel.



Mjölken finns där, men den vill inte komma ut just nu. Har du hållt brösten varma?

Prova att duscha varmt och slappna av - och behöver du tips eller råd så får du höra av dig.

Kramisar C

2010-12-03 @ 21:23:00
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Helen

Hei Ida :) Så nydelig hun er :)

Gratulerer!

2010-12-03 @ 21:33:22
URL: http://helensblogversion.blogspot.com
Postat av: johanna

Ida! Tänk inte så! det är jättemånga som har lite problem med amningen och vissa kan inte amma alls, så är det bara! Det kommer nog igång snart ska du se!

Vilken fin kaluffs Jouline har! Jag hade med mycket hår när jag föddes:)

kram

2010-12-03 @ 21:35:37
URL: http://johannavingren.blogg.se/
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Gör så att du tar ett varmt bad eller en varm dusch och masserar lite lätt längs med mjölkgångarna (inifrån armhålan och utåt) och klä dig varmt, se till att inte kyla ner brösten. Fetvadd eller bomull är bra att lägga över, eller till och med riskudde med lagom värme.



Sov inte med för kallt i sovrummet. Lägg prinsessan till bröstet och om hon inte kommer till ro, kan du ge henne tillägg eller utpumpat på flaska. Prova också att amma UTAN amningsnappen, den kan sitta fel och bidra till amningsproblem istället för att hjälpa till (jag skriver just nu ett stort arbete om just amningsproblem på universitetet).



Gör så att du ammar ändå - jag brukar kalla det för "bonusamning" och ge på flaska sen, du är INTE en dålig mamma för att hon går ner i vikt, alla barn sjunker i vikt första dagarna och det brukar ta en vecka eller mer innan de vänder upp och passerar födelsevikten.



Huvudsaken är att lillan får i sig mat, och närheten får du om hon ligger vid bröstet ändå, du kan göra det samtidigt som du ger henne flaska också och även om hon får flaska betyder det INTE att hon inte kan amma sen igen (som många påpekar som är amningsfanatiker) :)



Det kommer bli bra ska du se!

Kram Carro

2010-12-03 @ 22:07:46
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Jessica

Hejsan gumman =)

Det är väldigt stressfullt när inte det rinner på i den takt som man vill, men det betyder inte att det är slut. Jag har aldrig kunnat pumpa, men har haft hur mycket mjölk som helst. Vill du fortsätta amma så försök sitt med ditt lilla hjärta vid bröstet så fort hon vill. Hon kan behöva öka på mjölkproduktionen.

Försök att slappna av och inte känna stress för det hämmar utdrivningen.

(Var försiktig med att ge för mycket ersättning om du vill fortsätta amma: du minskar din produktion och hon kan vänja sig vid flaskan )

Viktigast av allt är att du måste göra det som känns bäst för dig själv. Tvinga inte dig att amma om det känns för uppgivet.

Många kramar

2010-12-03 @ 22:13:20
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Och hon kommer att gå upp i vikt, men ALLA barn (utom några väldigt få procent) tappar vikt första veckan innan de vänder om och passerar födelsevikten. Det hon inte ska göra är att tappa mer än 10% av sin kroppsvikt, men fortsätt att lägga henne vid bröstet - mage mot mage och se till att hon suger rakt, och mata till på flaska efteråt (om hon inte bli för hysterisk vid bröstet).

Mat får hon i sig och hon mår inte dåligt av att äta på flaskan plus bröstet. Det brukar lösa sig till slut, men det är klart att det är frustrerande och stressande - att vilja nära sitt barn hör ju till huvuddelen av mammans ansvar enligt sig själv - det är bara det att stress förstör så mycket =/



Gör sånt som du tycker är avkopplande och kombinera det med varma duschar. Och börjar bröstet spänna och ömma eller om du känner att det blir små knölar - så får du tjoa till - så att du inte får någon mjölkstockning på det hela.

Kramis

2010-12-03 @ 23:29:31
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Sara

Jag förstår precis vad du känner. Jag har kämpat på med pumpning och försökt att amma i tre veckor nu. I början av den här veckan så tog jag ett beslut att jag skulle sluta pumpa och bara ge bröstet först (hon är dåligt på att suga) för att sen ge ersättning och som det känns nu så kommer jag att börja ge mer och mer ersättning.



Men det jag vill komma till är att jag tyckte att det var jätte jobbigt i början att jag inte kunde ge mitt barn mat, men man är ingen sämre mamma för det.



Du är den bästa mamman för Jouline!



Kram

2010-12-03 @ 23:29:39
URL: http://lillaunderbarn.blogg.se/
Postat av: Pyttianna

Det kan vara så att det kommer mjölk när hon suger även om du inte får ut något när du pumpar. I början när jag pumpade så gick det kanske att få ut två droppar och det var hårt slit för att få ut de dropparna.

Felix gick upp jätte bra i vikt (bra bevismaterial)och fick då i sig sin näring och det är huvudsaken. Det är kämpigt i början för att få till det med rätt tag, rätt mäng, rätt på alla sätt och vis. Du skall kämpa så länge du känner att du vill och orkar. Stress och så kan påverka det negativt så försök vara positiv och funkar inte amningen så är det inte hela världen.

Ersättning är ett jätte bra alternativ. Närheten kommer hon få ändå av att ni myser och umgås och jag antar att hon inte lärt sig hålla flaskan själv ännu!?! ;) hihi...

Ta hand om dig och din söta lilla tös som ser så färsk ut... ååå.. så nyss som Felix var så liten och ändå så långt borta!



Kram kram!

2010-12-03 @ 23:51:38
URL: http://www.pyttianna.se
Postat av: Pyttianna

Ps. byt ut ordet värdelös mot värdefull... passar liksom bättre ;)

2010-12-03 @ 23:53:06
URL: http://www.pyttianna.se
Postat av: Ebba & Molly

Är så glad för din skull! Njut bara av tiden nu ♥

Kramar

2010-12-04 @ 06:48:10
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag har oxå haft problem med att inte kunna ge mina barn tillräckligt även fast jag velat och NEJ det är verkligen ingen skam i att ge ersättning.

I början kan det ju vara bra om du bara ger det lilla som du får ut för varje droppe bröstmjölk är ju viktig =)

Men sen är det faktiskt så att alla inte har så det räcker, jag har bara fått höra från BVCsköterskor o syrror att joooo alla har så är det, det kommer att komma! MEN jag tror inte på det för en del så räcker det helt enkelt inte till. Så var glad för den stund du klarar av att amma men funkar det inte så ge ersättning, barnet far inte illa av det!



Grattis till en liten goding!

2010-12-04 @ 07:23:46
URL: http://kaosochkarlek.blogg.se/
Postat av: Kristiina- mamma till Lovisa

Min amning har strulat från första stunden och nu har jag inte en enda droppe kvar att ge henne. Hon är drygt 6 veckor gammal och jag har gett upp hoppet om amningen nu. Får helt enkellt bli ersättning, smärtar ja men finns inget jag kan göra åt det. Kom ihåg det är inte ditt fel utan ibland blir det bara så. Styrkekramar!

2010-12-04 @ 23:08:22
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0