Vecka 29.



Här kommer lite information om vecka 29 (28+0)

Nu är du 28 veckor gången (eller gravid i 29:e veckan, om du föredrar att räkna så). Vid det här laget har du kanske märkt att din bebis är mer aktiv när du badar eller duschar. Bebisen reagerar på ljus och ljud genom att röra sig inuti dig. Medan du slappnar av i det varma vattnet, kanske dina bröst börjar läcka lite — de producerar nämligen redan kolostrum, den extra näringsrika mjölk som du ger din bebis alldeles i början då du ammar. Alla kvinnors bröst läcker inte innan bebisen är född, så var inte orolig om du är en av dem — du slipper i alla fall amningskupor tills vidare. Denna vecka är det dags att besöka din barnmorska om du är förstföderska

Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet och en stark ljudkälla lyser på utsidan. Den blinkar med ögonen och har ögonfransar

Underhudsfettet bildas och skelettet utvecklas, även om det fortfarande är mjukt och böjligt. Benstommen hårdnar inte ordentligt förrän efter födelsen.

Nu ligger slutspurten framför dig. Den tredje och sista trimestern börjar kring vecka 29 och pågår till vecka 40 (och ibland längre). De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period.

Det kan kännas som om du varit gravid i evigheter nu och samtidigt kan man känna oro över förlossningen. Gör en lista över saker du behöver förbereda och sysselsätt dig med den, om du behöver distraktion! Du kan börja titta på namn till bebisen och tänka på livet efter förlossningen.


Idag var jag på besök hos BM.
Fick ställa mig på vågen för första gången sen inskrivningen 6kg visade det sig att jag har gått upp,
inte så mycket tycker jag och fler lär det bli ;)
Alla kilona skall ju bort efter bebis är född.
Alla mina värden var toppen utan blodvärdet det hade sjunkit från 123-107
så jag skall börja äta järntabletter eller snarare dricka =S
Min mage ballade ju ur när jag åt de första järntabletterna så nu skall jag testa att
ta brustabletter istället.
Annars följde jag kurvan precis som jag skulle =)
Dock glömde jag skriva upp magmåttet men det var i alla fall perfekt inget att klaga på.
Fick höra på pärlans hjärta som slog 150-155 fina slag..
Åå det är så underbart, jag blev alldeles tårögd.
Tänk MIN bebis MIN alldeles EGNA bebis.

Efter en fullspäckad dag/kväll här hemma så kan jag berätta att tv rummet nu är HELT klart.
Alla lister är uppsatta.
Har tänkt lite över det där skåpet jag skrev om i ett inlägg. Det lutar nog åt att vi skaffar ett annat skåp.
Jag har inte riktigt orken till att måla det vi har men det hade nog blivit riktigt riktigt snyggt.
Få spara på krafterna för vi har ett helt kök, en hall, och ett bebis rum att färdigställa så jag har att göra ;)
Bilder kommer nog imorgon.

NU börjar Ida gäspa och pärlan vill nog att sin mamma tar och lägger sig så h*n kan
sparka lite =)

Kommentarer
Postat av: Pyttianna

Fina magen <3

Skönt att allt var bra hos BM, ja jag blev också helt kass i magen av järntabletterna men jag hade så bra värde ändå tydligen så jag behövde inte ta dem sen. Ett tips är godmorgon juice med extra järn och folsyra samt leverpastej om du gillar det! Det höll mitt värde på topp!



Kram

2010-09-08 @ 23:28:15
URL: http://www.pyttianna.se
Postat av: Jessica

(svar) Haha ja, snart kommer jag väl själv i björnoverall :P Haha inte riktigt lika gulligt som på bebis :P



Har också problem med de där satans järntabletterna. Slarvar med dem hela tiden eftersom jag får så ont i magen. Min BM tjatar om att jag ska äta blodpudding och röd paprika haha.

2010-09-08 @ 23:40:47
URL: http://jayde.blogg.se/
Postat av: Pyttianna

Tur att man har snälla mammor som ställer upp på att följa med en och fixa massa saker! ;)

Ja, hoppas att järnvärdet blir bättre snart!



Majsan är en Cornish Rex. Jätte mysig ras faktiskt, de är så sällskapliga. :)

Mysigt med sällskapsdjur tycker jag. Hur länge har ni haft hunden?



Kram

2010-09-08 @ 23:50:21
URL: http://www.pyttianna.se
Postat av: majsan

jag vet hur det e med järntabletter man e verkligen inte bra i magen av de.

du har fått en fin mage nu..



ja alla som har insulin e ju eftertraktade och nu e jag en av dom som blir det..

men det e roligt att ha insulin..



ha det så bra kram

2010-09-08 @ 23:56:52
Postat av: Fröken M

Ok, men tack för att du kollade i alla fall :) Inte alla som har så snälla "internet-vänner" som jag och det uppskattas ska du veta !! Ha en toppen dag :) Kram

2010-09-09 @ 09:26:15
URL: http://frokenmela.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vilken fin och underbara mage :)



Jag kör en frågestund i bloggen så fråga på :)



Kramar

2010-09-09 @ 09:34:05
URL: http://pyretiminmage.blogg.se/
Postat av: Elin

jag blev oxå jätte dålig i magen av järntabletterna. provade både niferex och duroferon. men sen köpte jag en dryck som heter "järn" på hälsokostbutiken. den smakar faktiskt gott och funkar toppen för mig! ett litet tips bara :)

2010-09-09 @ 10:34:47
Postat av: Anna - Gravid ♥

Härligt att BM besöket gick bra!



Ja får du chansen så FILMA! Det är SÅ kul att ha kvar sen då man glömer på tok för lätt!



kramen

2010-09-09 @ 11:33:19
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Anna - Gravid ♥

Barbamobilen är köpt på Åhlens!

2010-09-09 @ 11:46:34
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Anna - Gravid ♥

Barbamobilen är köpt på Åhlens!

2010-09-09 @ 11:46:39
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Anna - Gravid ♥

Ja dom är inte lätta att fånga på filme eller dom små liven! hihi! Det krävs X antal tagningar för att få med nånting! haha!



Kramen

2010-09-09 @ 13:02:10
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Anna - Gravid ♥

Oj jag vet inte när det var..1-2 månader sen kanske..

2010-09-09 @ 13:16:44
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Pyttianna

Tack så mkt, kul att du gillade den!

Det är lite småsaker som jag skulle vilja rätta till dock men det kommer nog med tiden, det var tydligen lite krångligt att fixa vissa saker!



Tur att det är fler som har det som oss ;) haha.. man ska väll göra det man är bäst på!

Han är verkligen jätte söt Revo!



kram kram

2010-09-09 @ 14:02:21
URL: http://www.pyttianna.se
Postat av: Gravid med första barnet

Hur mkt har du gått upp tills nu?



kram

2010-09-14 @ 00:52:22
URL: http://gullan86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0