Lilla gumman.

Igår fyllde lilla Alice 1 år.
Detta året har gått extremt fort.
Massa fina paket, god mat, god dryck och trevligt sällskap
bättre barnkalas kan det inte bli =D

Idag går vi in i vecka 24 =)

Nu är du 23 veckor gången (eller gravid i 24:e veckan, om du föredrar att räkna så). Ser du fram mot förlossningen? Om du har så mycket energi att du hoppar omkring av glädje, kan din bebis ta del av det eftersom både hörsel och balanssinne är välutvecklade nu. Dessutom kan den blinka. När du nått vecka 24 är din bebis såpass utvecklad att den har en överlevnadschans om den skulle födas för tidigt. För varje vecka som går kommer din bebis att mogna mer och mer och bli bättre rustad att möta världen utanför din kropp.
Bebisen väger nu strax över ett halvt kilo och är ungefär 29 cm lång från hjässa till häl. Hörseln är välutvecklad och den kan höra din röst (som under vatten), dina hjärtslag och de mullrande, gurglande och kurrande ljud din mage och tarm gör. Höga ljud som bebisen ofta hör inne i livmodern, t ex hundskall eller dammsugaren, kommer förmodligen inte att låta otäcka efter födseln.

Många studier pekar på att bebisar i magen ofta gillar klassisk musik. Pröva att spela något du själv tycker om och se om bebisen reagerar. Lugnar den ner sig när musiken är långsam och blir livligare när den är snabbare? Vem vet, du kanske bär på en blivande dirigent!
(här lyssnas det på Lars Winnerbäck, foo fighters och metallica =D


Kommentarer
Postat av: Linn

Du ligger exakt en vecka före mig, går in i v23 idag :) Grattis till oss! Kram

2010-08-04 @ 19:49:01
URL: http://a-linn-j.blogspot.com/
Postat av: Jessica

hur kan en sån liten sak ta så stor plats haha;)

2010-08-04 @ 20:37:32
URL: http://mybeautifulkaos.blogspot.com
Postat av: Bara Sara

Grattis till lilla gumman!

Kram Kram

2010-08-05 @ 09:12:22
URL: http://dizela.blogg.se/
Postat av: Linn

Japp en liten flika här med, hoppas jag! Annars vet jag inte vad jag ska göra med alla kläder jag lyckats plocka på mig :P Bra med all rea nu iaf, man kan fynda hur mycket som helst!

2010-08-05 @ 16:37:25
URL: http://a-linn-j.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0